Karen Seebach: Fra scenesidekamp til biografisk portræt
Karen Seebach, der i årtier var kendt som Tommy Seebachs kone og hustru, er nu kommet i centrum for den offentlige bevidsthed via den nye danske biografifilm Under stjernerne på himlen. Filmen, der havde premiere i foråret 2025, skildrer ikke kun den legendariske popsangers hårde kamp med alkohol og karrierens nedtur, men fører også Karen Seebachs stemme – og blik – lige ind mod seerne[1].
**Se afstand til stjernestatus**
Det springer øjeblikkeligt i øjnene, at samtlige anmeldelser og interviews hæfter sig ved, at Karen Seebachs rolle i Tommy Seebachs liv langt overgår den traditionelle ”kendis-kone”-position. Hun var bærer af kærligheden og samlingspunktet i en familie, der under pres fra rock-lifestylen og de helt store sceneoptog kæmpede for at holde sammen[1]. Skuespilleren Neel Rønholt, som gestalter Karen i filmen, har sat sig dybt ind i karakteren og fået direkte kontakt til de virkelige følelser bag: »Jeg har gjort mig umage for at holde fast i hendes kærlige blik på ham, selv da det blev virkelig svært« – en replik, der ligger filmen og hele Karen Seebach-fortællingen ret tæt op ad nakken[1].
**Den personlige og den professionelle**
Biensidenes underoverskrifter viser med al tydelighed, at Karen Seebach ikke kun er en bifigur i sin mands historie. Hun har i filmens verden fået en aktørstemme, og i den virkelige verden har hun sat sine egne spor som producer på projektet om sin mands liv og eftermæle[3]. Det signalerer en bevidsthed om, at selv biografer – og særligt biografer om kendte mænd – i dag ikke kan undlade at inddrage familiens perspektiv, især når det handler om at forstå konsekvenserne af et offentligt liv uden filter.
**Familien på lærredet**
Set fra vores vinkel, som fokuserer på Karen Seebach som subjekt og ikke blot tilskuer, er det tydeligt, at familien nu bliver placeret som filmen egentlige kærne – ikke kun Tommys som popikon. En af anmelderne fremhæver netop, at Karens varme og forhold til børnene – ikke kun Tommys ødelæggende livsstil – giver filmen den nødvendige dybde og autenticitet[1]. Og det er samtidig tydeligt, at portrættet af Karen Seebach strækker sig fra at være det støttende fundament i familiens verden til at blive en agent for sin egen sags visning.
**Nyt fokus i dansk film**
Således sætter filmlitteraturen og medieomtalen her et nyt spørgsmål op: Hvis du fortæller historien om en mands fald, er du så nødt til at fortælle historien om den kvinde, der står ved siden af? Under stjernerne på himlen gør det klart, at svaret er ja – og ikke for sidste gang.
Medieomtale og søgemaskiners underoverskrifter viser for alvor, hvordan [karen seebach](https://aviz.dk/karen-seebach-kvinden-bag-manden-og-filmen-om-tommy-seebach/) er kommet ind fra kulissen i sin mands forhistorie – nu som selvbiografisk og selvbestemmende aktør i både film og eftermærke.
Seneste kommentarer